Гра — вікторина
до Дня українського козацтва
Мета: формування в гуртківців високих морально-психологічних якостей - рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах;
- виховання учнів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, виховання в учнів інтересу до української народної спадщини, зокрема до історії козацтва;
- виховання в учнів взаємоповаги, гідності, вміння висловлювати власну думку та відстоювати її;
- формувати такі риси характеру, як гуманізм, милосердя;
- виховувати повагу, любов до історичної спадщини нашого народу, любов до рідної землі, її традицій, вірувань.
-відчути бажання наслідувати найкращі риси козаків, виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі;
-спонукати до наслідування кращих рис характеру козаків: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу.
Розвиваюча мета:
- розвиток логічного та критичного мислення учнів;
- розвивати вміння аналізувати, виділяти головне, самостійно робити
висновки, систематизувати, формувати гнучкість, самостійність;
-організація змістовного дозвілля учнів.
Ефективність розробки передбачає:
-поглиблення знаннь учнів про історичну і культурну спадщину України;
-формування поваги до традицій і звичаїв українського народу;
-виховання почуття патріотизму;
-сприяння розвитку пізнавального інтересу;
-культивувавання кращих рис української ментальності;
-розвивавання творчого мислення, пізнавального інтересу, самоосвітньої, інформаційної і життєвої компетенції;
- виховувавання прагнення до отримання нових знань;
- позитивні мотиви до навчальної діяльності, створення умов для самореалізації.
Обладнання: Козацькі шаровари 3 шт., широкі пояси 3 шт., палки, кільця, олівці, папір, рослинний матеріал
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
У змаганнях беруть участь 4 рої
ІІ. Основна частина
Звучить запис пісні про Україну, на сцену виходять хлопчик та дівчинка в українських костюмах.
Керівник гуртка:
До звука звук, струна струні одвітна,
А всі одвітні серцю кобзаря.
А вже козацьке військо маком квітне
І спалахнула Хортиці зоря.
Ці звуки золото-тривожні
Закличний марш: агей, козацтво, в путь!
І як струна, душа правдива кожна,
З глибин історії вони ідуть, ідуть.
В Е Д У Ч И Й: Доброго дня, люби друзі. Сьогодні в нас вікторина «Козацькі розваги». Присутні на нашому святі нащадки славних козаків покажуть свої знання з історії козацтва та продемонструють фізичну міць та силу.
В Е Д У Ч А: Перші згадки про козаків датовані 1489 роком. Є думка, що слово «Січ» від слова «сікти». Січ – то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці.
В Е Д У Ч И Й: Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені. Хто хотів стати козаком, мав насамперед служити три роки в старого козака за джуру ( помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому клунки.
В Е Д У Ч А: Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, кирею. За широким поясом носили пістолі і люльку. Їли сушену рибу і печене м ясо та юшку з рибою.
В Е Д У Ч И Й: Жінок на Січі не було, і ніхто не міг мати на Січі жінку, навіть сам отаман. Січове військо ділилося на полки. Полк мав п ять сотень по сто люду, сотня мала десять десятків ( куренів) по десять люду.
В Е Д У Ч А: Січчю командував кошовий. Козаки билися до останку, кажучи: «Або перемога, або смерть!»
В Е Д У Ч И Й: А зараз ми запрошуємо наших учасників змагання.
Під козацький марш заходять учасники гри.
Перший конкурс
ВИХОВНИК: Джури! Рівняйсь, струнко!Звучить Державний Гімн України.
ВЕДУЧИЙ: Команди займайте місця за столами.
Рівень І
Дай відповіді на питання, обравши один із запропонованих варіантів.
1. Що означає слово «козак»?
А. Переселенець.
Б. Бідняк.
В. Вершник, вільна людина.
2. «Носом чує татарюгу, зна по птицях, по звіру…» — перекази та легенди наділяли козаків магічною силою. Чи відомо Тобі, як називали козаків, які зналися на травах та вміли ворожити?
А. Драгоман.
Б. Характерник.
В. Шаман.
3. Де відбулася перша битва в ході визвольної війни?
А. Під Крутами.
Б. Під Жовтими Водами.
В. Під Берестечком.
4. Назви найвідоміший козацький танок.
А. Гопак.
Б. Краков’як.
В. Хоровод.
5. Кому заборонявся вхід на територію Запорозької Січі?
А. Заміжнім жінкам.
Б. Молодим незаміжнім дівчатам.
В. Усім жінкам.
6. Першу козацьку фортецю збудували на острові…
А. Зміїному.
Б. Мала Хортиця.
В. Велика Хортиця.
7. Останній гетьман Запорозької Січі.
А. Пилип Орлик.
Б. Павло Полуботок.
В. Кирило Розумовський.
8. Хто був автором першої української Конституції?
А. Богдан Хмельницький.
Б. Пилип Орлик.
В. Григорій Сагайдачний.
9. Як називали козаків, які перебували на державній службі?
А. Найманці.
Б. Реєстрові козаки.
В. Характерники.
10. Назви ім’я відомого козака, який брав участь у більш ніж п’ятдесяти битвах.
А. Іван Сірко.
Б. Іван Богун.
В. Дмитро Вишневецький.
Рівень ІІ
Дай відповіді на запропоновані питання.
1. Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною і товаришем?
2. Чи був гетьман самодержцем?
3. Яка найважливіша ознака влади в козацькому війську?
4. Що означає для козака слово «чайка»?
5. Де розташовувались козацькі табори?
6. Народний співець, оспівувач подвигів козаків.
7. Що означає слово «тирса»?
8. Голова козацького уряду.
9. Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як Чорне море»?
10. Назви найвідомішу козацьку страву, яку дуже полюбляли козаки.
11. Як звали першого гетьмана козаків?
12. Як у народі називали Петра Дорошенка?
13. Хто і коли наказав руйнувати Січ?
14.
Яке церковне свято козаки вважають
своїм і коли воно
відзначається?
15. Скільки куренів було на Січі?
16. Якому гетьманові найбільше «дісталося» від істориків?
17.
Центральний орган управління Січі.
18.
З ім'ям якого гетьмана пов'язують
створення козацької кінноти як роду
військ?
19. Автор книжки «Чорна Рада».
20. Козацьке чотирикутне укріплення зі скріплених возів.
Рівень ІІІ
Конкурс ерудитів. Учасникам вікторини (командам) роздають картки з іменами видатних людей:
Богдан Хмельницький,
Павло Полуботок,
Іван Сірко,
Петро Калнишевський,
Іван Сулима.
Відповідаючи на кожне запитання, команда повинна піднімати картку з прізвищем, яке вважає відповіддю на питання. На роздуми дається 20 секунд. Після звукового сигналу команди одночасно піднімають картки.
1. Ім’я козака, прозваного бусурманами Урус-шайтаном, тобто українським чортом. Туркені лякали ним своїх дітей. Відомо, що цей козак виходив переможцем 54 рази із проведених 55 битв.
2. Назвіть ім’я козака, якого двічі обирали головним отаманом, чого зроду-віку на Січі не буває.
3. Назвіть гетьмана, звинуваченого у державній зраді та заточеного в Петропавлівське підземелля, звідки йому вже не вдалося вийти?
4. Кого сучасники називали «українським Спартаком», «Ганнібалом»? В народній пам’яті він залишився національним героєм.
5. Хто із гетьманів був нагороджений медаллю Папи Римського?
ІІІ. Підсумок заходу
ВЕДУЧИЙ. Ось і закінчилося наше свято. Всі ви були молодці. Пам ятайте, ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, вихованістю, здобутками повинні підносити її культуру.
ВЕДУЧА: Будьте гідними своїх предків,любіть рідну землю, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність нашої держави.
ВЕДУЧИЙ: Поважайте свій народ і нашу мелодійну мову
ВЕДУЧА: На все добре, любі друзі.
Звучить пісня «Гей соколи»
ВИХОВНИК: Відвага, мужність, хитрість, волелюбність і честь — якості, які завжди вирізняли козаків з-поміж інших армій світу. Пишаймося нашими славетними предками, берімо приклад та прославляймо рідну країну новими перемогами та добрими справами.
Коментарі
Дописати коментар